Speel kort op de bal met efficiënt debiteurenbeheer

Speel kort op de bal met efficiënt debiteurenbeheer

Een goede debiteurenopvolging betekent dat je ervoor zorgt dat jouw klanten je betalen voor de geleverde prestaties en/of goederen. Dit is één van de belangrijkste administratieve aspecten van jouw onderneming. Eentje dat de nodige aandacht verdient. Wanneer klanten hun financiële verplichting niet nakomen, heeft dit ook een invloed op jouw onderneming.

 

Onbetaalde facturen resulteren in een lagere inkomende geldstroom. Eén op vier bedrijfsfaillissementen is te wijten aan wanbetalingen. Onderzoek toont aan dat 31% van de wanbetalingen het gevolg is van inefficiënte administratie.

 

Het is dus zeker de moeite waard om dit op te volgen en kort op de bal te spelen wanneer je merkt dat de betalingskloof groeit.

 

Als debiteurenbeheer goed wordt opgevolgd, daalt het risico op een niet-betaling. Het recupereren van betalingen vraagt minder inspanning en de kost van de debiteurenopvolging vermindert. Je behoudt daarnaast een goede relatie met de klant, wat minstens even belangrijk is.

 

Hoe zorg je voor een efficiënt debiteurenbeheer? Ontdek hier onze tips:

Maak op voorhand duidelijke afspraken met jouw klant. Wordt er een speciale betalingstermijn afgesproken? Moet de omschrijving van de factuur op een bepaalde manier gebeuren? Communiceer jouw algemene voorwaarden van bij het begin van de samenwerking. Ga na wat de financiële situatie van jouw klant is en hou hier indien nodig rekening mee. Je kan deze informatie bijvoorbeeld raadplegen bij Kruispuntbank van Ondernemingen.

Stel een algemeen plan op om klanten te benaderen die na de betalingstermijn nog niet hebben betaald. Dit plan kan voor iedereen anders zijn zolang het maar voor jou efficiënt werkt. Een voorbeeld: 1 week na de betalingstermijn een schriftelijke herinnering sturen, bijvoorbeeld via mail – 2 weken na de betalingstermijn bellen, …

Stel je reminder vriendelijk op. De kans bestaat dat het om een vergetelheid gaat. Wanneer je belt, stuur je nadien een mail met de daarin vastgelegde afspraken. Zo sluit je misverstanden uit.

Wanneer je de klant meermaals hebt gecontacteerd maar nog steeds geen betaling hebt ontvangen, kan je verdere stappen ondernemen zoals bijvoorbeeld het inschakelen van een incassobureau. Maak er geen geheim van dat je debiteurenbeheer serieus neemt.

 

Je kan debiteurenbeheer zelf in handen nemen, of je kan er ook voor kiezen om dit uit te besteden. De kosten van de debiteurenopvolging verdienen zich op termijn helemaal terug: jouw cashflow gaat er dus op vooruit en je wint tijd.

 

Wil jij aandacht besteden aan jouw facturatie- en debiteurenopvolging? Admore helpt jou graag verder. Neem contact op voor een kennismakingsgesprek.



Admore maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën om uw surfervaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website geeft u aan hiermee akkoord te gaan.