9 gouden tips voor jouw financiële administratie

9 gouden tips voor jouw financiële administratie

Een degelijke opvolging van je financiële administratie zorgt voor:

 

  • Controle – over de stand van zaken in je bedrijf.
  • Rust – geen stress meer bij aangifteperioden.
  • Grip – op je cashflow situatie.

 

Hierbij onze 9 GOUDEN TIPS:

 

  1. Zorg er op wekelijkse basis voor dat je je financiële administratie van kortbij opvolgt. Op het einde van de rit bezorgt jou dit een enorme tijdsbesparing.
  2. Geef bij elke bestelling bij een leverancier meteen je volledige en correcte facturatiegegevens door. Ontvang je toch nog een factuur die niet correct is, neem dan onmiddellijk contact op met de leverancier en laat dit aanpassen.
  3. Let bij het ontvangen en versturen van facturen op de BTW-regelgeving: 6%, 21%, BTW verlegd, intracommunautaire verwerving,…?
  4. Hou je debiteurenbeheer 2-wekelijks bij. Stuur hierbij niet enkel herinneringen via e-mail of post, maar ga ook telefonisch in gesprek met je klanten. Het menselijke aspect doet vaak wonderen.
  5. Bekijk maandelijks de openstaande posten van je leveranciers. Zo kan je kort opvolgen of je nog aankoopfacturen ontbreekt of een uit te voeren betaling hebt gemist.
  6. Betaal je facturen op tijd om kosten te vermijden. Werk je met een boekhoudpakket? Vul de gangbare betaaltermijnen dan in bij alle leveranciers. Op die manier kan je op correcte wijze met verzamelbetalingen werken, ook dit zorgt voor een duidelijk overzicht en een aanzienlijke tijdbesparing.
  7. Verzamel alle boekhoudkundige stukken op 1 plaats – bij voorkeur digitaal! Werk je met een boekhoudpakket? Dan beschik je in vele gevallen ook over een mailadres van jouw boekhoudomgeving dat je kan doorgeven aan je leveranciers. Zo kunnen zij hun facturen rechtstreeks naar jouw boekhouding sturen. Werk je niet met een boekhoudpakket? Dat is geen probleem, je kan een facturatie e-mailadres aanmaken en doorgeven aan je leveranciers. Ook op deze manier centraliseer je jouw financiële administratie zodat deze vlot kan worden verwerkt. Krijg je toch nog facturen per post? Scan deze ook in voor verwerking, vraag ook even aan deze leveranciers om hun facturen per mail te bezorgen.
  8. Hou bankverrichtingen wekelijks bij. Beschik je over een boekhoudpakket? Dan is de kans groot dat je dit proces kan automatiseren, zeer handig! Hou je bankafschriften digitaal bij, zodat het zoeken naar betalingen voortaan een fluitje van een cent is.
  9. Lukt het jou niet om bovenstaande tips op regelmatige basis toe te passen? Doe dan beroep op administratieve ondersteuning, wij volgen jouw administratie op, snel en efficiënt. Zo kan jij je met een gerust gemoed volledig focussen op de kerntaak van je zaak.

 

Kan jij als ondernemer ook hulp gebruiken bij het opvolgen, optimaliseren en digitaliseren van je administratie?

Boek een momentje om erover te praten, online of met een kop koffie erbij:

📆 https://calendly.com/admore_veerle/45min ⁠



Admore maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën om uw surfervaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website geeft u aan hiermee akkoord te gaan.